Press Releases

May 8, 2017

Call for Papers


The 11th International Symposium on Strain-Gauge Balances, 14-17 May 2018
Category: Research
Posted by: GD

The 11th International Symposium on Strain-Gauge Balances will be held 14 May through 17 May, 2018 in Cologne, Germany. The symposium is organised by the European Transonic Windtunnel, ETW GmbH. This symposium will provide a forum for international discussion and exchange of information about all areas of strain-gauge balances. The symposium will consist of technical presentations and panel discussions.

The organisers are soliciting both papers and panel discussion topics from the international straingauge balance community. Papers and panel discussion topics are welcome in the following areas:

  • Balance design (internal, external, rotating shaft, fibre optic, etc.)
  • New balance concepts
  • Balance finite element analysis
  • Balance manufacturing
  • Balance calibration (automatic and manual)
  • Data reduction
  • Uncertainty analyses
  • Novel balance applications
  • Instrumentation (including data transmission)
  • Strain gauges
  • Thermal effects
  • Facility reports and upgrade projects

Submissions based on experimental results and ongoing activities are highly encouraged.

Complete manuscripts are required before the conference. The working language for the symposium is English.

Due dates:

30 November 2017 Submission of Abstracts and panel discussion topics
28 February 2018 Author notification of paper acceptance
22 April 2018 Submission of final paper

Please submit your abstract electronically to Martin WRIGHT and feel free to contact him if you have questions regarding the symposium.

Martin WRIGHT
European Transonic Windtunnel GmbH
Ernst-Mach-Strasse
51147 Cologne
Germany
E-Mail:

Background

ETW - Pushes the Limits
Wind tunnels, using scaled down aircraft models, are the major source of aerodynamic design data for new aircraft projects. Wind tunnels are indispensable tools for aerodynamic research and aircraft development; they complement and validate flow simulation methods on the most powerful computers.

ETW, the European Transonic Wind Tunnel, was designed and constructed by the four European countries France, Germany, Great Britain and The Netherlands. It is operated based on a non-profit policy by the ETW GmbH, founded in 1988. Its location in Cologne, Germany, is right in the middle of Europe.

European researchers and engineers harness ETW’s capabilities for advancing aeronautical science into aircraft innovation by accessing real-flight conditions in this cutting edge ground-test laboratory.

ETW is the worldwide leading wind tunnel for testing aircraft at real flight conditions. Aircraft performance and their flight envelope limits can be accurately determined with unique quality at ETW long before flight testing of a first prototype. This enables significant reductions in the technical and economic risks associated with the development of new aircraft. Manufacturers from all over the world take advantage of the exceptional features of this high-tech facility enhancing the performance, economic viability, and environmental friendliness of their future aircraft.

ETW – Erweitert Horizonte
Aerodynamische Entwurfsdaten für neue Flugzeugprojekte werden zu einem großen Teil aus Windkanaluntersuchungen an maßstäblich verkleinerten Flugzeugmodellen gewonnen. Windkanäle sind unverzichtbare Werkzeuge sowohl für die Strömungsforschung als auch für die Flugzeugentwicklung; sie ergänzen und validieren Verfahren zur Strömungssimulation auf modernsten Hochleistungsrechnern.

Der Europäische Transschall-Windkanal ETW wurde von den vier Staaten Frankreich, Deutschland, Großbritannien und den Niederlanden entwickelt und gebaut. Er wird von der ETW GmbH betrieben, die als eigenständiges Non-Profit-Unternehmen 1988 gegründet wurde. Sein Standort liegt mit Köln im Herzen Europas.

Der ETW erlaubt europäischen Forschern und Ingenieuren, tatsächliche Flugzustände unter Laborbedingungen am Boden darzustellen, um wissenschaftliche Erkenntnisse zu erarbeiten und in Luftfahrtinnovationen zu überführen.

Der ETW ist der weltweit führende Windkanal, in dem Luftfahrzeuge unter wirklichkeitsgetreuen Flugbedingungen getestet werden können. Lange bevor der erste Prototyp für einen Flugtest zur Verfügung steht, können im ETW die Leistungsfähigkeit und die Flugbereichsgrenzen eines Neuentwurfs genauestens und mit einzigartiger Qualität bestimmt werden. Dies reduziert erheblich die technischen und wirtschaftlichen Risiken, die mit der Entwicklung neuer Luftfahrzeuge verbunden sind. Hersteller aus aller Welt nutzen die außergewöhnlichen Möglichkeiten dieser Hightech-Einrichtung, um die Leistungsfähigkeit, die Wirtschaftlichkeit und die Umweltfreundlichkeit ihrer zukünftigen Produkte nachhaltig zu verbessern.